Relacja z III Lubelskiego Samorządowego Forum Rowerowego w Świdniku
W dniu 22 września 2025 r. w Świdniku odbyło się III Lubelskie Samorządowe Forum Rowerowe. Organizatorem wydarzenia był Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego, gospodarzem była Gmina Miejska Świdnik. Spotkanie miało miejsce w Sali Kameralnej Miejskiego Ośrodka Kultury.
Forum zgromadziło ponad 80 przedstawicieli samorządów oraz organizacji pozarządowych z całego województwa lubelskiego. Co więcej, jego celem było przybliżenie uczestnikom stanu infrastruktury rowerowej w regionie, a także omówienie wyzwań stojących przed samorządami oraz zaprezentowanie, w jaki sposób działania edukacyjne, a w szczególnie te skierowane do dzieci, wspierają rozwój mobilności rowerowej na Lubelszczyźnie.
Kontekst i znaczenie wydarzenia
Województwo lubelskie dysponowało już rozbudowaną siecią tras rowerowych, co stworzyło istotny potencjał dla rozwoju turystyki i codziennych dojazdów rowerem. Forum, zorganizowane przez samorząd województwa, stanowiło kolejny etap w budowaniu spójnej strategii rowerowej regionu.
Forum otworzył Jarosław Stawiarski, Marszałek województwa lubelskiego, który podkreślił znaczenie turystyki rowerowej w rozwoju regionu. Zaznaczył, że Lubelszczyzna dysponowała już ponad tysiącem kilometrów tras rowerowych, a celem samorządu było uczynienie województwa centrum turystyki rowerowej w Polsce. Marszałek wskazał również na kluczowe inwestycje, takie jak Centralny Szlak Rowerowy Roztocza, czy planowane trasy wzdłuż Wisły i Wieprza, realizowane przy znacznym wsparciu funduszy unijnych.

Głos zabrał także Marcin Dmowski, Burmistrz Świdnika, który zwrócił uwagę na dynamiczny rozwój ruchu rowerowego w mieście. Podkreślił, że organizacja forum w Świdniku była docenieniem wieloletnich działań samorządu i organizacji społecznych na rzecz dostępności i bezpieczeństwa rowerzystów. Burmistrz wspomniał m.in. o ukończonej trasie łączącej Świdnik z Lublinem oraz planach budowy nowej ścieżki wzdłuż al. Jana Pawła II.
Świdnik – miasto, które od 25 lat stawia na rower

Wybór Świdnika na gospodarza forum był uzasadniony. Od prawie 25 lat w mieście konsekwentnie rozwijała się spójna sieć infrastruktury rowerowej. Miasto może pochwalić się ponad 30 kilometrami zróżnicowanej infrastruktury rowerowej, obejmującej bezpieczne przejazdy, stojaki, wiaty oraz wygodne połączenia między dzielnicami. Dzięki temu codzienne korzystanie z roweru stało się prostsze i bardziej dostępne dla mieszkańców.
Skutkiem tej polityki było to, że około ¼ dzieci w wieku szkolnym dojeżdżała do szkoły na rowerze tworząc wynik wyróżniający się na skalę kraju. Było to efektem zarówno infrastruktury, jak i wieloletnich działań edukacyjnych: lekcji bezpieczeństwa, praktycznych zajęć z jazdy oraz lokalnych kampanii, takich jak „Rowerowa Wiosna w Świdniku”, „Europejski Tydzień Mobilności” czy „Edukacja Rowerowa 2.0”. W rezultacie Świdniku rower stał się naturalnym wyborem codziennego transportu.
Program forum – główne punkty
Główne elementy programu obejmowały prezentacje dobrych praktyk w zakresie infrastruktury i mobilności rowerowej oraz panele dyskusyjne. Miasto Świdnik wraz z partnerami zaprezentowało przestrzeń rowerową z perspektywy użytkownika w kontekście dojazdów i rekreacji.
- Wyzwania związane z projektowaniem i utrzymaniem infrastruktury rowerowej.
- Współpraca między samorządami, instytucjami edukacyjnymi i organizacjami pozarządowymi.
- Działania edukacyjne dla dzieci i młodzieży, mające na celu zwiększenie udziału roweru w codziennych aktywnościach.
Ponadto dodatkowym akcentem były praktyczne zajęcia rowerowe dla grupy dzieci (minimum 10 uczestników posiadających kartę rowerową), prowadzone przez Fundację Mobilności Aktywnej. Zajęcia miały charakter edukacyjno-pokazowy i podkreślały wagę nauki praktycznej jako elementu strategii mobilności.
Prelekcje podczas III Lubelskiego Samorządowego Forum Rowerowego
- dr inż. Tadeusz Kopta — specjalista ds. infrastruktury rowerowej, wieloletni pracownik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie, członek zespołów ekspertów opracowujących krajowe standardy rowerowe.
Tematy prelekcji: - Marcin Kozieł – przedstawiciel Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego.
Temat prelekcji: „Problemy z trasą rowerową Velo Wieprz”. - Olivier Schneider – ekspert mobilności aktywnej, założyciel Polskiej Federacji Rowerowej, były prezes francuskiej Federacji Użytkowników Rowerów (FUB), główny architekt francuskiego krajowego Planu Rowerowego.
Temat prelekcji: „Jazda na rowerze jako klucz do zdrowia, wolności i rozwoju – inspiracje dla województwa lubelskiego i Polski”. - Maciej Lubaś – Urząd Miasta Świdnik.
Temat prelekcji: „Małe miasto – wielka zmiana: rowerowy Świdnik w praktyce” (prezentacja lokalnych działań w zakresie rozwoju infrastruktury i edukacji rowerowej).
Świdnik z perspektywy rowerzysty

Po części konferencyjnej uczestnicy odbyli krótki przejazd po mieście. Trasa ukazała główne ciągi rowerowe Świdnika oraz nowe odcinki łączące miasto z trasami regionalnymi. Przejazd potwierdził, że Świdnik był miastem przyjaznym rowerzystom. Infrastruktura została zaprojektowana z myślą o różnych grupach użytkowników, od dzieci po seniorów.
W czasie zajęć przypomniano, że posiadanie karty rowerowej to dopiero pierwszy krok. Najważniejsze były umiejętności bezpiecznego poruszania się w ruchu drogowym oraz doświadczenie radości i swobody wynikające z jazdy na rowerze. Forum pokazało, że mobilność aktywna to nie tylko budowa dróg, lecz także edukacja i zmiana kultury transportowej.
Znaczenie dla samorządów i mobilności aktywnej
Dla samorządów forum było platformą wymiany doświadczeń w zakresie planowania i finansowania inwestycji rowerowych, wdrażania standardów projektowych oraz angażowania mieszkańców. Uczestnicy mogli obserwować, jak Świdnik łączy projektowanie infrastruktury z edukacją i promocją ruchu rowerowego.
Świdnik pokazał, że mobilność aktywna to nie tylko infrastruktura, ale również edukacja i budowanie nowej kultury transportowej. Co ważne, przykład miasta dowodzi, że konsekwencja i współpraca przynoszą wymierne efekty.
Świdnik, jako gospodarz forum, po raz kolejny udowodnił, że inwestycje w infrastrukturę rowerową to inwestycje w zdrowszą, bardziej przyjazną przestrzeń miejską.
Chcesz dowiedzieć się co możesz zrobić w Twoim mieście? Skontaktuj się ze mną
