bicykl

Historia roweru

Share Button

Może się wydawać, że historia roweru sięga ponad 200 lat, jednak co może szokować, jej początki możemy znaleźć już w czasach antycznych. Reliefy z wizerunkiem roweru lub pojazdu, który go przypomina, zostały odnalezione na terenie Babilonii oraz starożytnego Egiptu.


Leonardo da Vinci 1493 rok

Warto zatem przyjrzeć się, jaką drogę pokonał rower, zanim zaczął wyglądać tak, jak w dzisiejszych czasach. W związku z tym cofamy się do 1493 roku, w którym Leonardo da Vinci przedstawił na jednym ze swoich rysunków pojazd, podobny do współczesnego roweru. Posiadał on kierownicę, dwa koła i napęd łańcuchowy. Na tamten czas, skonstruowanie takiego pojazdu nie było możliwe ze względów technicznych – chodzi tutaj głównie o łożysko kulkowe oraz przekładnię łańcuchową.

Projekt roweru – Leonardo da Vinci
fot. Wikipedia

Rysunek ten został odnaleziony dopiero w 1974 roku, więc logicznie rzecz ujmując, nie mógł on być inspiracją dla osób, które zajmowały się konstruowaniem i ulepszaniem rowerów. Jako ciekawostkę, można uznać, że pojawiły się wątpliwości co do oryginalności rysunku. Część osób twierdziła, że niektóre elementy nie były oryginalne, a fałszerze naszkicowali i zmienili część z nich.


Jefim Artamonow 1801 rok

Jeżeli jesteśmy już przy ciekawostkach i mitach, warto wspomnieć o tym, że w Rosji funkcjonuje mit jakoby twórcą pierwszego roweru był Jefim Artamonow, który zbudował dwukołowy pojazd. Według tej historii, mężczyzna przejechał ponad 2200 km z Jekaterynburga na Uralu do Petersburga, żeby dojechać na uroczystość koronacji cara Aleksandra I. W rowerze pedały były przymocowane do osi przedniego koła. Carowi na tyle spodobał się ten wynalazek, że ten postanowił nagrodzić konstruktora. Dzisiaj pojazd można zobaczyć w filii muzeum-rezerwatu w Niżnym Tagile. Według naukowców jest to falsyfikat, ponieważ ramę wylano na koniec XIX wieku, a nie na początku jak opowiada ta legenda.


Wróćmy do początku

Na pewno kojarzycie rowerki biegowe, na których bardzo często poruszają się małe dzieci. Może się to wydawać niebywałe, jednak to one są pierwszymi przodkami naszego dzisiejszego roweru, które zostały udokumentowane. Rowerzysta poruszał się nim, poprzez odpychanie się nogami od podłoża.


Mède de Sivrac 1765 rok

Wynalazcą tego pojazdu był francuski hrabia – Mède de Sivrac, było to pod koniec XVIII wieku. Konstrukcja takiego roweru zrobiona była z drewna.
Célérifére składał się z dwóch kół połączonych żerdzią, na której znajdowało się siedzenie. Jeżeli chodzi o kierowanie pojazdem, nie należało ono do najłatwiejszych, jak można się domyśleć – ze względu na jego konstrukcję. Przedni widelec był nieruchomy i w sytuacji, kiedy rowerzysta chciał zmienić kierunek jazdy, musiał zejść z roweru i ustawić pojazd w odpowiednim kierunku.

Replika célérifére
fot. https://williameggersmotorcycles.com/

Jedynymi hamulcami, w które wyposażony był kierowca, były jego nogi. W związku z tym maszyna nie nadawała się do stromych zjazdów. Wehikuł może nie zyskał sobie zbyt wielu wielbicieli ale odegrał bardzo dużą rolę w historii rozwoju roweru. Kolejni konstruktorzy bazowali na nim i ulepszali, tak, aby maszyna była bardziej funkcjonalna. Ważną informacją jest to, że poza obrazkami tego pojazdu, nie zachowały się żadne dokumenty ani jego replika.


Karl von Drais 1817 rok

Dlatego to niemiecki baron Karl von Drais jest uznawany za wynalazcę Laufmaschine, czyli maszyny do biegania. Została ona przetestowana w 1817 a opatentowana w 1818 roku jako pierwszy w historii środek transportu napędzany i sterowany przez człowieka.

Rower barona Karla Draisa – rekonstrukcja pojazdu z 1817 roku
fot. Wikipedia


Denis Johnson 1819 rok

Historia rowerów znała wielu konstruktorów, który podchwycili pomysł ulepszania roweru, jednak to Denis Johnson z Londynu, stworzył ulepszoną i nowszą wersję pierwotnej maszyny do biegania. Rower wykonany był jak jego poprzednik – z drewna, miał sterowane przednie koło. Jego zadaniem było spowodować, że czas destynacji miał być krótszy o połowę. Nie posiadał on jednak pedałów i podobnie jak poprzednik, napędzany był stopami. Nazwano go potocznie koniem na patyku – tak jak zabawka dla dzieci. Jego oficjalna nazwa to welocyped, przypominał on swoim kształtem współczesne rowery.

No Comments

Leave a Comment